Mikael Utvik arbetar som Key Account Manager på Firesafe. Han har en gedigen bakgrund både som ambulanssjukvårdare och brandman innan han för ett par år sedan började arbeta med att förebygga olyckor genom brandskydd. 

-  Jag tycker om att arbeta med människor och har valt att arbeta med det i olika former då jag drivs av mötet säger han. Det som driver mig att arbeta förebyggande är att jag har sett hur illa det kan gå och ofta kan små agerande göra stor skillnad. Lyckas jag bara förebygga bort en olycka med dålig utgång så har jag lyckats säger han.
Hur ser en dag som KAM på Firesafe ut? 
- Det bästa är att man aldrig riktigt vet hur en dag på Firesafe ser ut då vi ständigt står inför en intern utveckling samt har både nya och befintliga kundbesök, där alla kunder har sina behov. Detta gör arbetsdagen spännande och utmanande viket passar mig som person mycket bra. 

- Det viktigaste i mitt arbete är att lyssna och se våra kunders behov gällande brandskydd. Klura ut en bra lösning som passar kunden, driftsätta detta inklusive allt uppföljningsarbete som tillkommer.  
Vad är det viktigaste att förmedla till kunden? 
- Det är nog att vi har rätt kunskap och ser till att leverera smarta lösningar som faktiskt räddar liv.  Vi tror mer på att utbilda och utreda, då rätt agerande är viktigare än rätt redskap för att göra skillnad om, mot förmodan, olyckan är framme (såklart är rätt redskap viktigt med men inledningsvis är agerandet nummer ett). 

- Det bästa med Firesafe är absolut alla kollegor och företagsklimatet som är oerhört varmt och vänligt med en god teamkänsla, det finns även hög komptetens i företaget viket är kul då det leder till många diskussioner som tar oss framåt.